Farmakologie (ZS)
Aktualizace 2023/2024 od M. S.
K samotnému předmětu vlastně ani tak není moc co napsat. Jde o pokračování Farmakologie 1 z letního semestru ve 3. ročníku, probíhá formou přednášek a povinných seminářů. V prvních třech týdnech semestru jsou přednášky povinné a vede se na nich docházka – semináře neprobíhají kvůli souběhu s pitevnami. Průběh seminářů závisí dle vyučujícího, takže nelze říct obecně, co vás vlastně čeká. Někteří vyučující vůbec nepíšou testy ani nevedou docházku, někteří zase dělají oboje. My jsme testy nepsali, takže nedokážu posoudit jejich obtížnost, ale jsou čtyři, stejně jako v letním semestru.
Zápočet je udělován za docházku (maximálně 2 absence, VČETNĚ povinných přednášek na začátku!) a za úspěšně napsané semestrální testy.
Zkouška je asi to hlavní, co vás bude zajímat, a pravděpodobně největší zkouška v ročníku. Nejde vůbec o nic lehkého, skládá se z docela obtížného testu a ústní části, která už většinou bývá v pohodě – závisí na zkoušejícím. Velice doporučuji se začít učit co nejdřív, a tím opravdu mluvím třeba o listopadu. Kámen úrazu bývá většinou v tom, že se na to studenti začínají učit 3 týdny předem, a to za mě opravdu nestačí. Látky je hodně a je těžká, jde vlastně o dlouhý seznam léků, jejich účinků, nežádoucích účinků, a tak podobně, znáte to. Většina lidí se učí z vypracovaných otázek od Honzy Mikulenky, jsou zpracované velmi dobře a stačí. Někdo si bere Švihovce nebo Votavu, jako doplněk určitě super, ale výpracky jsou hlavní. Klíčové je zvládnout test, kdyby se přece jen nepovedlo, na druhý pokus už nemusí být napsán v limitu (70 %), ale počítejte s tím, že zkoušející to vezmou v potaz.
Verdikt: Jedná se o těžký předmět, je otrava docházet každý týden na semináře, ideálně, když máte 3-hodinovou proluku mezi stáží a seminářem. Učení na zkoušku je dlouhé a bolí, a celé je to koncipované tak nějak špatně, když většinu léků nejspíš zapomenu, protože na klinických stážích se vůbec neprobírají. Držím palce ke zkoušce.
Původní text (psáno cca 2009)
Farmakologie je největší zkouška ve 4. ročníku a zároveň poslední klasický předmět. Vyučuje se formou povinných seminářů, které se konají 1x týdně, a pak formou nepovinných přednášek. Ty jsou prý dost kvalitní ,ale nemohu to potvrdit, protože jsem na žádné nebyl. Asi to byla chyba, ale nějak se mi nechtělo.
Pokud jde o kvalitu a formu seminářů, tak ta je proměnlivá dle asistenta. Naše paní as. Olga Matoušková s námi psala testy velmi svědomitě, což mě osobně ve 4. ročníku ani nevadilo (ve 3. ročníku mě naopak jakékoliv farmakologické testy vadily velice).
Zkouška:
1. Doporučuji jít na první termín co nejdříve, ke konci zkouškového období je již o termíny nouze a další termíny se pak vypisují až v letním zkouškovém období. Jiné termíny nejsou!
2. Před zkouškou doporučuji projít si recepty, jejich neznalost sice není vyloženě smrtící, ale když nebohý student začne jednoduchý HVLP smolit jako magistraliter, tak Gajer lehce znervózní a už se vezete. Viděl jsem to na vlastní oči, ale musím se pana asistenta zastat. Je jasně dáno, že je to vyžadovaná věc a dotyčný kolega to měl umět.
Některé ukázky magistraliter si můžete stáhnoout zde - magistraliter1, magistraliter2 a magistraliter3.
3. Na zkoušce si táhnete 1 dvojici receptů (z celkem 40 dvojic- vypracované recepty si stáhněte a naučte, není radno to moc podceňovat) a 1 triplet teoretický.
4. Hned, jak si táhnete, se vás zkoušející zeptá na recepty-co byste použili jako účinnou látku. Když to řeknete, jdete si sednout na potítko.
5. Na potítku máte vypracovat recepty a teoretické otázky. Na recepty je k dispozici brevíř, ale proč ho nepoužít i na teorii, budete-li mít příležitost, že? Někdy to jde. V brevíři sice není teorie moc, ale určitou kostru tam najít lze.
6. U zkoušky pak zkoušejícímu ukážete, co jste stvořili za recepty a potom přichází vlastní ústní zkouška. Dost se ptají na kardiovaskulár, NSPZL a psychofarmaka. Učit se je dobré z Kostky od Hynieho (mně se to 100% osvědčilo), dobré jsou i vypracované otázky od kolegy Mikšíka. Učebnice od Lincové je taky fajn, ale je poněkud obsáhlá. Obecka a zejm. farmakokinetika a farmakodynamika je dobře udělaná právě v Lincové, ale taky v hradeckých skriptech, které si můžete stáhnout tady.
Toto je seznam nejpoužívanějších léčiv, která po vás na zkoušce mohou chtít.
Na této stránce najdete výborný přehled běžně používaných antibiotik (může se hodit).
Dost dobré jsou prezentace od as. Matouškové. Dala nám je volně k dispozici a tak doufám, že jí nebude vadit, když je zveřejním.
Antibiotika Antibiotika2 Antimykotika Kardiovaskulár FT v graviditě Antikoncepce
Mě zkoušel as. Gajer, který je celkem obávaný, ale já s ním neměl problém. Dost si zakládá na receptech a jejich neznalostí si u něj můžete dost uškodit. Výhoda byla, že vám dal brevíř spolu s teoretickými otázkami a tak se z brevíře kromě sepsání receptu dalo leccos napsat i k otázkám teoretickým. To je podle mě správné. Člověk, co má trochu přehled, může takto brevíř využít v doplnění svých znalostí u těžších otázek a totálně dutému člověku ani ten brevíř nepomůže. Jiní zkoušející mají zřejmě jiný názor a tak vám mohou brevíř dát striktně jen na vypracování receptu a otázky na ústní část vás nechají táhnout až po vypracování receptu a vrácení brevíře. Já jsem látku dost uměl a co jsem si nepamatoval jsem našel v onom brevíři. Pan asistent mě pak asi na 10 minut nechal v místnosti sedět samotného a někam odešel. Byl jsem v nepříjemném dilematu: V batohu jsem měl Kostku od Hynieho, ale už jsem z ní neměl co opsat. Pro dobrý pocit jsem ji teda nakonec vyndal a pár pojmů z ní opsal, ale to bylo spíše z důvodů sportovních než z nutnosti. Ústní zkouška byla po návratu pana asistenta naprosto korektní a bez jakýchkoliv problémů.
Pokud jde o ostatní zkoušející, tak těžko říct. Paní doc. Lincová prý víc vyhazuje, ale nevím přesně, nebyl jsem u ní.
Absence: Oficiálně jsou na seminářích povoleny 1-2 absence.
Verdikt: Farmakologie je velmi rozsáhlý a důležitý předmět, kterému byste měli ve 4. ročníku věnovat hodně času. O zkoušce mohu prohlásit jen to, že mi přišla férová a u většiny lidí z našeho kruhu nebyly se zkouškou žádné problémy.