Informatika (LS)

 

Aktualizace 2020/2021 od M.S.

Ani po úspěšné zkoušce se s Ústavem biofyziky nerozloučíte, v letním semestru se tradičně vyučuje lékařská informatika. To slovíčko lékařská je trošku zavádějící, reálně mi totiž nepřišlo, že by se informatika nějak týkala zdravotnických věd.

Předmět je vyučován formou přednášek a praktických cvičení, letos obě distanční formou. Přednášky se konají jednou za čtrnáct dní, praktická cvičení také. Pro úspěšné napsání zápočtu jsou důležité jen první čtyři přednášky, které se týkají GDPR a bezpečnosti na internetu, EBM a zdravotnickou statistiku. Na EBM (Evidence-Based Medicine, medicína založená na důkazech) se klade velký důraz a je přednášena opravdu pěkně, na druhou stranu zdravotnická statistika byla spíše zklamáním, byla extrémně podrobná a s úkolem do ní si nevěděli rady ani studenti z ČVUT.

Praktika byla letos distanční formou a spočívala ve splnění sedmi úkolů, které bylo třeba postupně nahrávat na Moodle. Prezenční (tedy online) účast byla vyžadována jen u jednoho cvičení, které bylo zaměřené na EBM a spočívalo v odprezentování práce napsané na libovolné zdravotnické téma.

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem formou online testu, který byl opravdu jednoduchý („co je to hoax, jak s ním nakládat“ a úkoly podobného typu). Testy vyhodnotil kroužkový učitel a postupně volal jednotlivým studentům, aby jim sdělil výsledek a navrhl známku. Já osobně jsem napsal test na B, ale učitel mi navrhl A. Z doslechu vím, že to tak bylo u většiny spolužáků.

Ve finále jde o pěkný, docela zajímavý a důležitý předmět, na který ale v tandemu anatomie-histologie nezbývá moc času. Některé úkoly byly trošku delší a otravné, jiné příjemné a krátké. Většina studentů si pomocí informatiky zlepší studijní průměr.

 

Aktualizace 2019

Cvičení: 1x za 14 dní, účast povinná s jednou absencí, kterou si nahradíte na posledním praktiku. Krátký úvod hodiny a potom samostatná práce podle návodů (které jsou vytvořeny pro lidi, co v životě počítač neviděli, takže začínají stylem zapněte program a podobně pokračují). Vyplatí se být aktivní, za nasbíraná plus Vám potom odpustí praktickou část. 
 
Přednášky: Také jednou za 14 dní, moc lidí na ně nechodilo, já jsem chodila, ale spíš proto, že na nich byla dost sranda. Informačně byli naprosto dostačující k napsání klasifikačního testu a člověk se nemusel učit ze skript (viz. dále.)
 
KZ: Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem, který se dá získat na předposledním praktiku. Velmi to doporučuji, nemusíte na poslední praktika a můžete se soustředit na podstatnější věci.
 
Nejdřív se píše test. Otázky otevřené i a,b,c,d. Většina byla na základní a potřebné informace, bohatě stačily informace z přednášek nebo jsou k dispozici vypracované termíny (seznam termínů je na stránkách ústavu) - lze získat na stránkách lf1.cz (jsou zbytečně dlouhé). Test i nás napsali všichni a většina rovnou získala KZ za aktivitu. Ti, co nebyli aktivní si museli dodělat praktickou část.
 
 

Aktualizace 2013 od kolegy Ondřeje Přímana

Výuka: během semestru jsou každý druhý týden povinná praktika na kterých je nejprve přednesen nějaký nudný výklad, který jsem ani jednou neposlouchal a v druhé půlce ke každému počítači, dostanete papír s úkoly, kde je zároveň návod, jak úkoly vypracovat. Já jsem spolupracoval s velmi ctižádostivou spolužačkou a měli jsme rozdělené úkoly, jeden četl, druhý klikal. Kdo udělal všechny úkoly jako první, dostal plusko. Kdo jich měl na konci roku nejvíc, byla mu odpuštěna praktická část u klasifikovaného zápočtu. Což je podle mě docela fér a stojí to za to se každé dva týdny na půl hodiny zasnažit. =)

klasifikovaný zápočet má tedy 3 části:

1 – zkoušející se zeptá na 3 pojmy z jakéhosi seznamu. Stačí je popsat pár větami.

2 – dále máte 3 témata, o kterých chce slyšet něco víc. Já měl snad naprříklad Gaussovu křivku, kde chtěl vědět, že chápu, co to znamená. Další témata si nepamatuju. Není to ale těžké.

3 – praktická část. Tu jsem bohudík neabsolvoval, každopádně měla by být obdobou těch úkolů, které se dělaly na hodinách. Akorát tam už nebudete mít ten návod. Ano, je to kruté.

 

Materiály:

Termíny v informatice 1

Termíny v informatice 2

Otázky ke klasifikovanému zápočtu

 

Verdikt: Vzhledem k tomu, že se tento předmět zkouší společně s anatomií, nemá cenu se mu nějak významně věnovat. Stejně si práci s databázemi nezapamatujete a myslíte, že až se dostanete k tomu, že s nimi opravdu budete nuceni pracovat, budou vypadat jako na těch starých počítačích?? =) Zkoušení vypadá jako velmi zdlouhavé a vyžadující důkladnou přípravu, ale nemá cenu tomu věnovat víc jak 2-3 dny.

 

Můj původní text


Mé vzpomínky: Tohle byl naprosto pohodový předmět. Každý druhý týden byla v podstatě nepovinná praktika a pak přednášky, na které jsem nechodil. Z vyučujících si pamatuju as. Cirýna, který to naštěstí nebral moc vážně a i zkouška u něj nebyl žádný problém.

V mém 5. ročníku jsem mluvil s jednou paní doktorkou, jejíž syn byl zrovna v ročníku prvém a prý se na informatice setkal s nějakým mladým psychopatem, který byl nepříjemný a dost to žral. Nevím kdo to je, ani co je na tom pravdy. Pokud se ale s někým takovým setkáte, tak se na něj vykašlete. Na informatice tahle škola ani náhodou nestojí, a nemá smysl se biflovat informatiku a nechat si utéct histologii s anatomií.

Za nás byla z informatiky zkouška, nyní je snad již jen zápošet.

Verdikt: Za mě to byla pohoda a pochybuju, že se to změnilo.

 


Pomohl vám můj web? Zvažte prosím jeho pravidelnou, nebo jednorázovou finanční podporu.
 

  autor: MUDr. Jiří Štefánek
  zdroje: základní zdroje textů