Informatika (LS)
Aktualizace 2020/2021 od M.S.
Ani po úspěšné zkoušce se s Ústavem biofyziky nerozloučíte, v letním semestru se tradičně vyučuje lékařská informatika. To slovíčko lékařská je trošku zavádějící, reálně mi totiž nepřišlo, že by se informatika nějak týkala zdravotnických věd.
Předmět je vyučován formou přednášek a praktických cvičení, letos obě distanční formou. Přednášky se konají jednou za čtrnáct dní, praktická cvičení také. Pro úspěšné napsání zápočtu jsou důležité jen první čtyři přednášky, které se týkají GDPR a bezpečnosti na internetu, EBM a zdravotnickou statistiku. Na EBM (Evidence-Based Medicine, medicína založená na důkazech) se klade velký důraz a je přednášena opravdu pěkně, na druhou stranu zdravotnická statistika byla spíše zklamáním, byla extrémně podrobná a s úkolem do ní si nevěděli rady ani studenti z ČVUT.
Praktika byla letos distanční formou a spočívala ve splnění sedmi úkolů, které bylo třeba postupně nahrávat na Moodle. Prezenční (tedy online) účast byla vyžadována jen u jednoho cvičení, které bylo zaměřené na EBM a spočívalo v odprezentování práce napsané na libovolné zdravotnické téma.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem formou online testu, který byl opravdu jednoduchý („co je to hoax, jak s ním nakládat“ a úkoly podobného typu). Testy vyhodnotil kroužkový učitel a postupně volal jednotlivým studentům, aby jim sdělil výsledek a navrhl známku. Já osobně jsem napsal test na B, ale učitel mi navrhl A. Z doslechu vím, že to tak bylo u většiny spolužáků.
Ve finále jde o pěkný, docela zajímavý a důležitý předmět, na který ale v tandemu anatomie-histologie nezbývá moc času. Některé úkoly byly trošku delší a otravné, jiné příjemné a krátké. Většina studentů si pomocí informatiky zlepší studijní průměr.
Aktualizace 2019
Aktualizace 2013 od kolegy Ondřeje Přímana
Výuka: během semestru jsou každý druhý týden povinná praktika na kterých je nejprve přednesen nějaký nudný výklad, který jsem ani jednou neposlouchal a v druhé půlce ke každému počítači, dostanete papír s úkoly, kde je zároveň návod, jak úkoly vypracovat. Já jsem spolupracoval s velmi ctižádostivou spolužačkou a měli jsme rozdělené úkoly, jeden četl, druhý klikal. Kdo udělal všechny úkoly jako první, dostal plusko. Kdo jich měl na konci roku nejvíc, byla mu odpuštěna praktická část u klasifikovaného zápočtu. Což je podle mě docela fér a stojí to za to se každé dva týdny na půl hodiny zasnažit. =)
klasifikovaný zápočet má tedy 3 části:
1 – zkoušející se zeptá na 3 pojmy z jakéhosi seznamu. Stačí je popsat pár větami.
2 – dále máte 3 témata, o kterých chce slyšet něco víc. Já měl snad naprříklad Gaussovu křivku, kde chtěl vědět, že chápu, co to znamená. Další témata si nepamatuju. Není to ale těžké.
3 – praktická část. Tu jsem bohudík neabsolvoval, každopádně měla by být obdobou těch úkolů, které se dělaly na hodinách. Akorát tam už nebudete mít ten návod. Ano, je to kruté.
Materiály:
Otázky ke klasifikovanému zápočtu
Verdikt: Vzhledem k tomu, že se tento předmět zkouší společně s anatomií, nemá cenu se mu nějak významně věnovat. Stejně si práci s databázemi nezapamatujete a myslíte, že až se dostanete k tomu, že s nimi opravdu budete nuceni pracovat, budou vypadat jako na těch starých počítačích?? =) Zkoušení vypadá jako velmi zdlouhavé a vyžadující důkladnou přípravu, ale nemá cenu tomu věnovat víc jak 2-3 dny.
Můj původní text
Mé vzpomínky: Tohle byl naprosto pohodový předmět. Každý druhý týden byla v podstatě nepovinná praktika a pak přednášky, na které jsem nechodil. Z vyučujících si pamatuju as. Cirýna, který to naštěstí nebral moc vážně a i zkouška u něj nebyl žádný problém.
V mém 5. ročníku jsem mluvil s jednou paní doktorkou, jejíž syn byl zrovna v ročníku prvém a prý se na informatice setkal s nějakým mladým psychopatem, který byl nepříjemný a dost to žral. Nevím kdo to je, ani co je na tom pravdy. Pokud se ale s někým takovým setkáte, tak se na něj vykašlete. Na informatice tahle škola ani náhodou nestojí, a nemá smysl se biflovat informatiku a nechat si utéct histologii s anatomií.
Za nás byla z informatiky zkouška, nyní je snad již jen zápošet.
Verdikt: Za mě to byla pohoda a pochybuju, že se to změnilo.