První pomoc (ZS)
Aktualizace 2018/2019 – kolegyně H. H.
Úvodní hodina - před ní dostanete email s informacemi, co zařídit, kdy a kam přijít. Vysvětlí vám práci s moodlem a průběh výuky - ta probíhá formou elearningu a praktických cvičení 1x za dva týdny.
E-learning - zpracovaná témata, které si pročtete, maximálně kouknete na jedno video KPR a pak z každého tématu napíšete opakovací test. Ten je velmi primitivní, formou a,b,c,d, máte na něj 30 minut a neomezeně pokusů (je tam nějaký limit na splnění, ale to ani nestojí za zmínku). Po splnění se můžete přihlásit na praktický nácvik k danému tématu. Témata se vám otvírají postupně, ale doporučuji si je dělat co nejdřív, protože pak se nemusíte bát o obsazení termínu (letos s tím měli někteří problémy).
Praktická cvičení - 1x za 14 dní, výuka letos probíhala na Ústavu imunologie a mikrobiologie ve Studničkově na Albertově.
- prvních 45 minut je takové povídání o tom, co teda bude náplní, jak se chovat v té dané situaci apod., dozvíte se spoustu zajímavých informací a připadáte si, že konečně vám někdo říká něco, co se dá prakticky využít
- druhých 45 minut je nácvik na figurínách, několikrát za semestr vám změří výkon při KPR, zkusíte resuscitaci dítěte... vetšinou se končilo dřív a to stylem: Kdo má hotovo, může odejít.
Závěr: Je to pohodový předmět.
Aktualizace 2015 od kolegyně Pavlíny Dvořákové
Jediná přednáška, která byla, tak hned první školní den, kde se přednášelo, jak pracovat s moodlem, jak tam dělat testy atd. Praktické nácviky probíhaly v FTN. Na každou ze 7 lekcí jsme museli napsat aspoň na 80 % test s neomezeným počtem pokusů, a poté se přihlásit na praktický nácvik. Žádné pomůcky jsme nepotřebovali, asi 3-4× jsme na figuríně prováděli KPR. Zápočet jsme dostali za 100 %-ní účast. Kdo někdy chyběl, musel při zápočtu něco předvést - nevím, nikoho neznám, kdo by musel, ale takhle nám to říkali. Kdo v průběhu semestru nenapsal test, případně se nedostavil na praktický nácvik, tak musel napsat seminární práci.
Materiály:
Zápočet: Píše se test, kde je možná jedna chyba. Kdo má 2, dojde k ústnímu přezkoušení a pokud dotyčný uspěje, postupuje do druhého kola. Kdo má víc chyb, jede domu. Druhá část spočívá v předvedení resuscitace na figuríně. Pokud to předvádíte asistentce Eislerové, čekejte nějaké špekaté otázky typu: Jak budete dělat masáž srdce, když bude postižená žena těhotná?
Aktualizace 2013 - kolega Ondřeje Přímana
První přednáška, která se uskutečnila na Purkyňáku, byla myslím povinná, byla nudná a vedená asistentkou Eislerovou, která je velmi, ale velmi aktivní a zřejmě má dojem, že studenta prvního ročníku medicíny, který má v hlavě to, jestli mu polička unese všechny čiháky a k tomu ještě atlas, zajímá historie první pomoci. Proti gustu žádný dišputát, a jestli se v tom davu ladí našel někdo, kdo dával pozor, prosím.
Výuka proběhla po domluvě tak, že jsme jedno odpoledne dorazili do Thomayerky a tam jsme si prohlídli úžasná videa o obvazových technikách z dílny asistentky Eislerové. Opět dělané velmi zábavnou formou. Dobře se před tím vyspěte a než tam půjdete, dejte si kafe. Pak následovalo trénování obvazů a resuscitace na figuríně.
Můj původní text (psáno cca 2007/2008)
První pomoc je jednoduchý jednosemestrový předmět vyučovaný nově v Thomayerově nemocnici v Krči (pár minut cesta autobusem nejlépe ze stanice metra Kačerov). Naučíte se základy první pomoci a zápočet dostanete za docházku + za praktické předvedení 1 vylosovaného obvazu (ze seznamu asi 30) + za resuscitaci na figuríně.
Pro tento předmět budete potřebovat 2 elastická obinadla, 2 pletená obinadla (5-6 cm a 8-10 cm) a 1 trojcípý šátek.
Přidal jsem dokument s přehledem první pomoci (spíše jen pro zajímavost)
Verdikt: Je to skutečně snadný předmět, z něhož v náporu ostatních předmětů asi většinu zapomenete, což je škoda. Znalost první pomoci je v praxi bilionkrát lepší než posrané barvení preparátů, ale to nikomu nevysvětlíte. Zkuste si zapamatovat co nejvíc. Naštěstí si první pomoc zopáknete minimálně na ARO v 6. ročníku.