Na základě dotazu jedné čtenářky webu jsem se podíval na web přípravku SugaNorm a našel klasické stránky propagující podvodným způsobem nějaký produkt, který se tváří jako lék. Napsal jsem o tom krátký příspěvek na FB a odepsalo mi několik lidí, kteří (nebo jejichž blízcí) si očividně daný produkt koupili. Z toho vyplývá, že laici nejsou zcela schopni rozpoznat jasný podvod se zdravotnickou tematikou, když ho uvidí. Řekneme si proto, jak podobné praktiky rychle odhalit na příkladu zmíněného produktu.
Za prvé se u jakéhokoliv vychvalovaného přípravku na internetu nebo televizi pozorně dívejte, jestli neuvidíte text „doplněk stravy“. Zejména v televizních reklamách tam toto slovo problikne mnohdy jako naschvál velmi krátce, ale je zásadně důležité. Doplněk stravy totiž není lék. Hlavní rozdíl oproti léku je ten, že doplněk stravy nemusí mít vědecky prokázaný léčebný účinek a není vázán na lékařský předpis.
U mnoha (polo)podvodných produktů se nachází počítadlo, které odpočítává čas, pro který platí nějaká super sleva, takže místo obvyklých 10,000 Kč za krabičku zaplatíte jen lidových 999 Kč, no neberte to. U méně propracovaných webů se čas při každé aktualizaci stránky vrátí na výchozí hodnotu, u těch vymakanějších se tam vrátí po promazání cookies.
Bay now!
Hodnocení experta prostě pomůže vždycky. Naštěstí najít skutečného odborníka, který by si zničil odbornou pověst není lehké, takže si vystačíme s nějakým nekoherentním textem (obvykle se znaky strojového překladu z cizího jazyka), k tomu přidáme fiktivní jméno a nějaký vymyšlený ksicht. Tady u SugaNormu alespoň neměli drzost dát našemu expertovi konkrétní jméno, ale víme, že to je diabetolog s mnohaletými zkušenostmi. Když si ten text přečte lékař, provedl by onomu „diabetologovi“ nejraději něco hodně ošklivého (např. metodu doktora Téra a profesora Péra zmíněnou ve stejnojmenné povídce).
Diabetolog se vyzná...
To ale stále není to hlavní, teď si totiž řekneme o reverzním vyhledávání fotografií. Když si stáhnete nějakou fotku z konkrétního webu a nahrajete ji do vyhledávače např. na https://www.tineye.com, nebo do https://images.google.com, tak vám najde na internetu fotky stejné, nebo podobné. A díky tomu vidíte, že náš specialista diabetolog je vlastně Mateusz Janík, pracuje jako ortopéd už 10 let a propaguje přípravek Active Knee Plus. Na jiném webu se bude jmenovat třeba Gerhard Schmidt a bude atestovaný kardiolog z München, který vám doporučí nějakou šmakuládu na srdce - na tom nezáleží, obličej jeden, jmen dle libosti.
tedy vlastně ortoped...
Recenze spokojených zákazníků jsou taky super, obzvláště když se jejich strojově přeložené pindy pohybují někde v okolí reality. Tak například paní Kinga z Jablonce správně podotýká, že „diabetes je nemoc, která výrazně omezuje fungování“. Sám bych to neřekl lépe, je to dokonalá definice diabetu. A taky třeba chřipky. A ledvinové koliky. Jenže když si ksicht paní Kingy proženete výše zmíněným reverzním vyhledáváním, tak vlastně zjistíte, že je to paní Renata z Karviné, která díky Movenolu zapomněla na bolesti kloubů. Možná taky zapomněla, že se jmenuje Kinga a je z Jablonce nebo něco v tom smyslu.
paní Kinga ví o cukrovce svoje...
paní Renata je o 3 roky starší a už ji nebolí klouby.
Verdikt: Web propagující SugaNorm nese jasné známky podvodného jednání. Shrneme si to - produkt je doplňkem stravy bez vědecky prokázaného léčebného účinku, podporuje ho neexistující expert a pozitivní zkušenosti s ním mají lidé s neuvěřitelným počtem identit. Pokud si i po tomto plánujete daný preparát koupit, doporučuji ty peníze poslat třeba na charitu. Na vaši cukrovku to bude mít podobný vliv a ještě uděláte dobrý skutek.